fbpx

Alavuden ilmailukerho

Alavuden Ilmailukerho on nykyisin keskittynyt lähes täysin laskuvarjourheiluun. Vuosittain meillä hypätään keskimäärin 5000 laskuvarjohyppyä, joista oppilaat hyppäävät reilun kymmenesosan. Vuosittain koulutamme n.30-50 uutta oppilaita vauhdikkaan harrastuksen pariin.

KErhotilat

Alavuden ilmailukerholla on varsin kattavat tilat suuremmankin hyppääjäjoukon tarpeisiin.

Vuonna 2001 valmistunut kerhorakennus pitää sisällään luokka- ja kahvihuoneen, kanttiinin, kalustotilat sekä suihkut ja vessat. Kerhorakennus on pakkaushallin ja alastuloalueen välittömässä läheisyydessä, joten kanttiinin pikkunaposteltavat ja juomat ovat käden ulottuvilla nälän tai janon yllättäessä.
Pakkaushalli saatiin pyhitettyä ainoastaan pakkaus- ja koulutuskäyttöön kesällä 2006, kun uusi lentokonehalli otettiin käyttöön. Lentokonehallimme on tilava vaikka useammallekin koneelle. Pakkaushalli koki kauan kaivatun kasvojenkohotuksen 2021 kun tilalle rakennettiin kokonaan uusi 300 neliön halli.

Kerhollamme on loistavat fasiliteetit yöpymistä varten. Noin 20 hyppääjää mahtuu majoitusrakennukseen, jonka yhteydessä on sauna ja nuotio.
Tunnetusti päivän parhaat hypyt tehdään nuotion äärellä. Lisäksi kerholla on kaksi pienempää neljän henkilön erillismökkiä varattavissa. Kysy lisää johtokunnalta.

Näytöshypyt

Laskuvarjohyppynäytös on oiva keino tuoda annos vauhtia tapahtumaasi. Vuosien varrella olemme hypänneet näytöksia urheilutapahtumiin, markkinoille, yritysten avajaisiin, viihdetapahtumiin tai vaikkapa syntymäpäivävieraiden iloksi. Rajoituksia asettaa oikeastaan vain laskeutumisalue ja sää. Hyppääjät voivat tuoda mukanaan pieniä esineitä ottelupallosta kihlasormukseen, myös erilaiset viirit tai mainosliput ovat ilmassa varsin näyttäviä.

Kalusto

Lentokoneet

Hyppykoneinamme toimii Soloy Cessna T206H Mark II potkuriturbiini (OH-ARR), sekä  Cessna 182 R SMA Diesel (OH-AIK). Soloyssa merkittävin tekijä on sen nopeus, se kuljettaa 6 hyppääjää 4000 metriin n. 12 minuutissa ollen näin Suomen nopein hyppykone.

Soloy

OH-ARR on alunperin vuonna 1999 valmistettu Cessna T206, johon vuonna 2008 asennettu Yhdysvaltalaisen Soloy Aviation Solutions asentama Mark II muunnossarja, joka pitää sisällään Rolls-Royce 250-sarjan 450 hevosvoimaisen turbiinikoneen, sekä 5-lapaisen MT komposiittipotkurin, joka yhdessä turbiinimoottorin kanssa tekee koneesta hiljaisemman ja taloudellisemman. Koneeseen asennettu myös samaan muutossarjaan kuuluva Soloy Jump Master hyppyvarustelu.

Koko paketti on sekä FAA ja EASA muutoshyväksytty, joten niin kuin kaikessa toiminnassamme, tässäkin mennään turvallisuus edellä.

Aikki

OH-AIK, tuttavallisemmin Aikki, toimii hyvänä tukena Soloylle. Kyyti on hieman rauhallisempaa, mutta myös tämä vie 4 kilometriin 4-5 hyppääjää.

Tervetuloa kokemaan Suomen vauhdikkainta hyppäämistä ja hyppylentämistä!

Laskuvarjot

Laskuvarjohyppy ei ole sinällään hirveän vaarallista, mutta luokitellaan kuitenkin extremeurheiluksi. Riskien minimoimiseksi pidämmekin kalustosta erinomaisen hyvää huolta.

Hyppääjällä on aina repussaan kaksi varjoa; pää- ja varavarjo. Lisäksi repussa on automaattilaukaisin, joka avaa varavarjon automaattisesti mikäli hyppääjä ei ole itse kyennyt avaamaan varjoa. Päävarjon saa jokainen lupakirjan omaava pakata itse, mutta varavarjon pakkaa siihen koulutuksen ja Ilmailuhallitukselta luvan saanut henkilö. Kerhomme kalustohenkilöt pakkaavat sekä oppilaiden, että kelpoisuushyppääjien varavarjot.

Oppilaskäytössä olevat varjot ja valjaat katsastetaan, sekä niiden varavarjot pakataan vuosittain turvallisuuden maksimoimiseksi.

Kerhollamme on käytössään 7 oppilasvarjoa sekä kaksi lupakirjan omaaville hyppääjille suunniteltua varjoa, joita käytetään oppilasuran loppupuolella kuvunkäsittelyhypyillä. Lupakirjahyppääjät voivat myös vuokrata varjoja, mikäli ne ovat vapaana oppilaskäytöstä.

Laskuvarjokurssille osallistujat saavat käyttää opilasvarjoja kaikilla oppilashypyillä veloituksetta.

Lentokenttä

Lentokenttä sijaitsee Alavuden kaupungin eteläpuolella. Kiitotien lisäksi kokonaisuus käsittää pienilmailuun riittävät päällystetyt tankkaus- ja parkkitilat, Ilmailukerhon koulutusrakennuksen, majoitus- ja saunarakennuksen, 2kpl 4 hengen mökkiä, lentokonehallin sekä pakkaushallin joka on valmistunut kesäkuussa 2021 ja se se toimii laskuvarjojen pakkaustilana hyppääjille.

Kentän päällystetty kiitotie on 1240 metriä pitkä ja 18 metriä leveä. Kiitotie sekä asemataso peruskorjattiin vuonna 2013.

Kenttä on ainoastaan harrasteilmailukäytössä, mikä puolestaan luo hyvät mahdollisuudet ilmatilan vapaaseen käyttöön. Ilmatila on luokkaa G, eli valvomatonta 2000ft asti. Kentän yläpuolella oleva alue EFSI FIZ UPPER 2000ft-FL95 on Seinäjoen ylempi tiedotus alue, joka on myös RMZ eli radio pakko alue. Huomioithan myös kentän itäpuolella olevan EFJY CTA(2000ft-FL95) alueen joka on välillä varattu pääosin ilmavoimien käyttöön. Kentän yllä oleva vaara-alue varataan usein laskuvarjohyppytoiminnan ollessa aktiivista.

Tietoa lentokentästä löytyy lentopaikat.fi -palvelusta. Lentopaikan ylläpitäjänä toimii Alavuden seudun lentokenttäsäätiö.

Lentokentän maksut

Lentokentän peruskorjauksen sekä vuosittaisen ylläpidon maksamiseksi osa varoista saadaan kerättyä kentän pääkäytäjältä; Alavuden ilmailukerholta, joka maksaa hyppymäärään perustuvaa maksua. Tämän lisäksi säätiö kerää varoja muilta käyttäjiltä seuraavilla maksuilla:

Laskeutumismaksu, kertamaksu vierailijalta 10 €
Laskeutumismaksu, vuosimaksu vierailijalta 80 €
Lennokin lennätys, viikonloppu 10 €
Lennokin lennätys, vuosi 20 €

Maksuohjeet

Saaja: Alavuden seudun lentokenttäsäätiö
OP Alavus
FI53 5007 0040 0077 44
Viestiksi laitetaan maksutyyppi. esim: laskeutumismaksu.

Vierailijoden laskeutumismaksu on 10 euroa kuitenkin siten, että ensimmäinen lasku on ilmainen. Kenttää vakituisesti käyttäviltä peritään 80 euron kausikorttimaksu. Hyppy- ja koulukoneiden osalta asia neuvotellaan erikseen. Muilta kaupallisilta toimijoilta peritään 80€/kausi.

Lennokkiharrastajilta peritään 10€ viikonloppua kohden. Ja 20€ kautta kohden ja niiltä, jotka osallistuvat tapahtumiin. Lennokkiharrastajilla tarkoitetaan miehittämättömän ilma-aluksen lennättäjiä.

Säätiön hallitus päätii, että säätiö laskuttaa 150 euron kausi- eli kotikenttämaksun moottori- ja ultrakevylentokoneilta, joiden sijoitus- ja toimintapaikka on pääasiallisesti Alavuden lentopaikka. Maksu on konekohtainen ja se laskutetaan lentokoneen rekisteriin merkityltä omistajalta. Maksulla katetaan osa lentokentän ylläpidon kustannuksista.

Lentopaikan käyttämiseen on aina saatava lupa erikseen, jos sitä käytetään muuhun kuin ilmailuun!

Lentokenttä on myös mahdollista vuokrata tapahtumapaikaksi/omaan käyttöön. Vuokrahinta sekä käyttöehdot sovitaan aina tapauskohtaisesti. Otathan yhteyttä viimeistään lokakuussa seuraavan vuoden varausta miettiessääsi. Tämä siksi, että myös muut toimijat alkavat suunnitellla seuraavan vuoden tapahtumia. Myöhemminkin toki saa kysyä, mutta varauksen onnistuminen ei tällöin ole niin varmaa.

Lisätietioja: 0456741757